Bądź asertywny

26 September, 2020
Udostępnij

W kontakcie z klientem, w pracy i w życiu prywatnym wcale nie musisz zgadzać się na każde zachowanie innych ludzi. Twoje opinie, przekonania, myśli i uczucia są równie ważne jak opinie, przekonania, myśli i uczucia innych.

Asertywność jest to umiejętność realizowania własnych praw w taki sposób, by nie naruszać praw innych ludzi. Jest to działanie stanowcze, ale bez agresji, łagodne, ale bez uległości.

Asertywność to:

  • pewność siebie,
  • wiarę we własne siły i możliwości,
  • pozytywny stosunek do siebie i innych,
  • szacunek dla siebie i innych,
  • stanowczość i zdecydowanie,
  • dbałość o poszanowanie własnych praw,
  • dbałość o poszanowanie praw innych osób,
  • uczciwe i szczere postępowanie.

Zachowanie asertywne częściej prowadzi do kompromisu i negocjacji niż jednoznacznego zwycięstwa którejś ze stron. Będąc asertywnymi zachowujemy się tak, aby przy wychodzeniu z różnych sytuacji nie towarzyszyło nam złe mniemanie o sobie. Będziemy natomiast odczuwać zadowolenie, że zrobiliśmy wszystko, co mogliśmy, nie naruszając praw innych ludzi.

Zasady dobrej komunikacji:

  • Zanim odpowiesz, zrób przerwę (eliminowanie zachowań/reakcji automatycznych)
  • Uważnie słuchaj (staraj się dość często sprawdzać, czy dobrze zrozumiałeś – fakty, emocje, potrzeby)
  • Wyrażaj własne uczucia, pragnienia i poglądy 

Jak asertywnie powiedzieć “NIE”

  • zacznij od wyraźnego, stanowczego i głośnego “nie” – nie tłumacz się, nie usprawiedliwiaj (podanie przyczyny to przesadne przepraszanie)
  • pamiętaj, że masz prawo powiedzieć “nie” – nie sprawiaj wrażenia jakbyś czekał, żeby cię przekonano byś zmienił zdanie – (zamknij sprawę: zmień temat rozmowy, odejdź lub wróć do poprzedniego zajęcia, etc.)
  • pamiętaj, że “nie” jest odpowiedzią na konkretną prośbę, nie odrzuceniem osoby
  • jeśli nie wiesz co odpowiedzieć, zyskasz czas mówiąc: “Dam ci znać później”
  • bierz odpowiedzialność za mówienie “nie” – nie miej za złe komuś, że cię o coś poprosił
  • proś o więcej informacji, jeśli są ci potrzebne, by podjąć decyzję

Wyrażanie krytyki

  • przeanalizuj swoje motywy
  • nie używaj argumentów personalnych
  • bądź nastawiony pozytywnie
  • bądź konstruktywny, bądź pomocny

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polityka prywatności i plików cookies