Bądź ciekawy

30 December, 2020
Udostępnij

Aby dobrze poznać potrzebę czy problem klienta musisz być jego ciekawy. „Ciekawy”, a nie „ciekawski”. Mówimy o postawie i przekonaniach, stanowiące o intencji stosowania narzędzi i technik komunikacji interpersonalnej. Ciekawość to wewnętrzna potrzeba zrozumienia sytuacji klienta, po to by mu pomóc.

Każda pomoc zaczyna się od zrozumienia problemu, z którym kontaktuje się klient. Komunikacja interpersonalna na pierwszy rzut oka wydaje się być bardzo prosta w swoim modelu – jest nadawca, który przekazuje informację, jest odbiorca, który przekazuje informację zwrotną (np. odpowiedź na pytanie). Jednak w nas – ludziach – siedzą małe potworki, które potrafią niemal każdą informację zniekształcić czego efektem jest błędne zrozumienie problemu i udzielenie złej odpowiedzi czyli – brak pomocy. To nasze wewnętrzne przekonania i dążenie do uproszczenia, do pójścia drogą na skróty.

zatem

Bądź ciekawy:

  • bądź otwarty na nowe sytuacje, na różne zachowania, na problemy, których jeszcze dotąd nie było,
  • chciej poznać sytuację klienta, kontekst problemu,
  • jeżeli stwierdzisz, że pozyskałeś potrzebną Tobie i klientowi informację sprawdź czy dobrze zrozumiałeś – zastosuj parafrazę,
  • przyjmij wewnętrzną moralną odpowiedzialność za jakość pomocy, jakiej udzielasz
  • kontroluj rozmowę, pomagaj klientowi w rozmowie.

Bądź ciekawy klienta – nie wścibski czy ciekawski !

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Polityka prywatności i plików cookies