Bądź profesjonalistą

26 September, 2020
Udostępnij

„Profesjonalizm” to jedno z najczęściej bezmyślnie używanych pojęć określających jednym słowem z jednej strony oczekiwania klienta, z drugiej poziom kompetencji. To „słowo – wytrych” kryje w sobie nieopisany nigdzie zestaw cech, umiejętności i przekonań charakteryzujące wykonywanie czynności zawodowych oraz swoistą klasę w relacjach z ludźmi. Bądź profesjonalny to między innymi – godny zaufania, kompetentny, szanowany, ciekawy świata.

Słownik języka polskiego PWN określa profesjonalizm jako „czyjeś duże umiejętności i wysoki poziom wykonywanej pracy (oraz również jako zawodowe wykonywanie jakiejś specjalności)”. Jednocześnie w rzeczywistości obsługowej czy zakupowej prawdziwe znaczenie jest osadzone w wartościach postrzeganych. Podczas prowadzenia szkoleń odnosząc się do perspektywy klienta pytam uczestników o ich osobiste oczekiwania względem obsługujących ich osób. Profesjonalizm pada niemal zawsze na pierwszym miejscu. Chcemy być obsługiwani profesjonalnie przez profesjonalistów.

Bycie „profesjonalnym” jest więc wartością postrzeganą przez innych, oceną podsumowującą doświadczenie współpracy z Tobą. Może oczywiście stanowić zestaw potwierdzających Twoje kompetencje certyfikatów czy dyplomów. Ale czy to miałby oznaczać, że profesjonalizm jest najwyższym szczeblem drabiny kompetencyjnej, piętrem, z którego nie ma już drogi w dół ?

Bądź profesjonalny – subiektywny zestaw cech i narzędzi (zapewne niekompletny, ale wystarczający)

  • Bądź dobry w tym co robisz (niekoniecznie najlepszy) – skoncentruj się na prawidłowym wykonywaniu swoich obowiązków. (Dlaczego nie najlepszym ? – Po pierwsze takie przekonanie może zgubić, po drugie zawsze znajdzie się ktoś kto choć na chwilę cię prześcignie)
  • Szukaj rozwiązań – ZAWSZE – bądź twórcą, a nie odtwórcą. Szukaj sposobów na rozwiązanie problemu, wykorzystuj bardziej swoją wiedzę niż segregator z procedurami.
  • Szanuj ludzi – ich czas, wiedzę, odmienność, ich zdanie, opinie. Buduj pozytywne relacje.
  • Nie przestawaj się rozwijać – otwórz się na wiedzę i inspirację. Zdobywaj nowe umiejętności. Dziel się swoim doświadczeniem z innymi.
  • Bądź skromy i pokorny – nie epatuj swoją wiedzą i osiągnięciami.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Więcej materiałów w tej kategorii

Polityka prywatności i plików cookies