Listeners:
Top listeners:
CX World Game czyli mistrzostwa świata w projektowaniu doświadczeń klientów Maciej Buś
W czym pomaga rzecznik klienta? Maciej Buś
Inkluzywna obsługa klienta Maciej Buś
Customer ... service, support, success, experience, contact center - subiektywny przegląd pojęć Maciej Buś
Czy obsługa klienta to teatr? - Tomek Ciesielski Maciej Buś
UX design - projektowanie doświadczeń klienta Maciej Buś
Net Promotor Score - wszystko co musisz wiedzieć o wskaźniku lojalności klientów Maciej Buś
Wszystko co musisz wiedzieć o zwrotach towarów w e-commerce Maciej Buś
Jak Chat GPT rewolucjonizuje obsługę i doświadczenia klienta: 5 praktycznych przykładów zastosowania Maciej Buś
Nowe historie, wiedza i inspiracje ze świata Klientomanii. Maciej Buś
Liryczna obsługa klienta Maciej Buś
Uncategorized Maciej Buś 2023-07-07
Niemal w każdej rozmowie czy interakcji z klientem potrzebujemy pozyskać od niego informacje, które pozwolą osadzić naszą odpowiedź w odpowiednim kontekście. Sprawa w zasadzie wydaje się prosta. Nie ma nic bardziej oczywistego jak zapytać. Poprosić klienta o potrzebne informacje.
Napędzany ciekawością zapytałem użytkowników LinkedIn jak oni radzą sobie z taką sytuacją.
I choć „próbę badawczą” trudno uznać za reprezentatywną, to wyniki potwierdzają moje obserwacje. W większości firm obowiązuje styl zachowawczo-uprzejmy, czyli wyrażający prośbę w formie życzenia, stworzenia możliwości. Na drugim miejscu znalazł się styl, nazwijmy go nakazowym – wyrażającym wprost co klient ma zrobić.
Zapytałem o zdanie specjalistę w temacie dr Tomasza Piekota. Poszczególne opcje ocenił następująco (przeklejone z korespondencji na LinkedIn)
jeśli to obsługa klienta, to:
- Bardzo grzeczne.
- Niegrzeczne.
- Niezbyt grzeczne.
W komunikacji wewnętrznej – (pożar) – najlepsze 2.
dr Tomasz Piekot
Nie jestem, nie czuję się i nawet nie aspiruję do bycia językoznawcą czy specjalistą od upraszczania języka komunikacji. Jestem / staram się być pragmatykiem językowym. Komunikacja ma być efektywna, co oznacza, że w sytuacji obsługowej klient dostarcza mi potrzebne informacje, a ja na ich podstawie rozwiązuję jego problem. Oczywiście wszystko z należnym klientowi szacunkiem.
Chcąc aby klient podał nam konieczne do rozpoznania problemu informacje zadbaj o to aby klient miał poczucie, że jesteś właściwą osobą na właściwym miejscu i że wiesz co masz robić. Unikaj zatem tzw. zwrotów chybotliwych – czyli budujących wrażenie, że pozbawiony jesteś pewności siebie i tego co robisz.
Zwróć uwagę, że zwrot Proszę powiedzieć / podać informacje jest normalnym zwrotem wyrażającym swoją potrzebę – jesteś transparentny, pewny siebie, wiesz czego chcesz – klient może się czuć bezpiecznie w Twoich rękach.
Podobnie jeżeli klientowi oferujesz jakąś wartość zadbaj o pewność swojego przekazu. Nie do zaakceptowania zatem są zwroty:
Stań twardo na ziemi, nie chybocz się. Daj klientowi poczucie, że jest w dobrych rękach.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. Lorem.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo. Lorem.
YOUR COPYRIGHT TEXT GOES HERE
✖
✖
Are you sure you want to cancel your subscription? You will lose your Premium access and stored playlists.
✖
Be the first to leave a comment