Nie rekrutuj najlepszych

31 December, 2020
Udostępnij

Nie szukaj najlepszych konsultantów. Szukaj kandydatów, którzy będą pasować do Twojej organizacji, zespołu i modelu pracy. Większość z nich powinna potrafić wykonywać określone przez Ciebie zadania. Nieliczni okażą się „najlepsi” – wybitni, osiągający ponadstandardowe wyniki. Ale nie oni powinni stanowić podstawę efektywności Twojego zespołu. Czeka Cię bardzo odpowiedzialna praca by ukształtować zarówno tych dobrych jak i najlepszych.

Każde stanowisko pracy posiada swoje ramy określające z jednej strony zakres obowiązków, opisujące konkretne zadania do wykonania, z drugiej wymagane kompetencje (predyspozycje, umiejętności, wiedzę, postawy). Prowadząc rekrutację szukamy kandydatów, którzy będą potrafili (odpowiednio) szybko i sprawnie wdrożyć się w powierzone zadania i je efektywnie wykonywać. Powinieneś zatem dokładnie wiedzieć czego oczekujesz od kandydata – również jakiej efektywności.

Efektywność to zdolność wykonania zadań w sposób poprawny i w zadanym czasie. Jest więc ona na swój sposób mierzalna. Wiemy jaki poziom sprzedaży, ilości obsłużonych telefonów, rozwiązanych spraw może zrealizować pojedyncza osoba. Wiemy, że dociskanie śruby (niektórzy nieodpowiedzialni nazywają to motywacją) może doprowadzić do spadku efektywności. W prawie każdym zespole znajdą się jednostki wybitne, osiągające ponadprzeciętne wyniki. Pamiętaj one nie są wzorem do naśladowania dla pozostałych.  Mogą być inspiracją, ale nie punktem odniesienia.

Kompetencje i efektywność Twojego zespołu nie jest efektem procesu rekrutacyjnego. Po jego zakończeniu rozpoczyna się Twoja praca wdrożeniowa, szkoleniowa, coachingowa i w końcu rozwojowa koncentrująca się na budowaniu postaw, umiejętności sprzyjających wykonywaniu zadań na  określonym poziomie efektywności. Poziomie, który Tobie gwarantuje realizację założonych celów. Bazuj na standardowych kompetencjach, nie na wybitnych. Jeżeli w zespole masz takie osoby – ciesz się, ale też pracuj z nimi w odpowiedni sposób.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Więcej materiałów w tej kategorii

Polityka prywatności i plików cookies