"Niech Pan sobie" - nie używaj!

31 December, 2020
Udostępnij

Niech Pan/i sobie ….” – Poza przekleństwami największy grzech werbalny konsultanta. Czasami jest tak, że chcemy dobrze, a wychodzi odwrotnie. Twoją intencją jest doradzenie klientowi, poinstruowanie co powinien zrobić aby rozwiązać problem, który go trapi. Stosujesz zwroty, które wychodzą wprost spod Twojego serca, a jednak część klientów podświadomie czuje się urażona, zamiast zbliżać, powstaje w kilka sekund ogromny mur. Dlaczego ?

W obsłudze klienta (szeroko pojętej) obowiązują pewne zasady odnośnie komunikacji. Nie jest to sztywny kodeks autorytatywnie określający co można, czego nie można. Odnoszą się raczej one do klasycznej kultury i poprawności językowej. Zapewne w pewnych miejscach, regionach zastosowanie specyficznych zwrotów będzie nie tylko skuteczniejsze (komunikacyjnie), ale i lepiej odebrane kulturowo, to obsługując klientów z różnych obszarów geograficznych i kulturowych nie możesz pozwolić sobie na gwarę, neologizmy, potoczne stwierdzenia, zbytnią swobodę językową.

Zakazane zwroty:

  • Niech Pan/i sobie (se) zrobi / zobaczy / sprawdzi itd.
  • Niech Pan/i poda numer

Zamiast tego zastosuj poprawną formę – proszę … zrobić / sprawdzić / zobaczyć, proszę podać numer ….

Forma “niech pan/i….” jest nie tyle niepoprawna ile wprost niegrzeczna. Wiele osób jest bardzo wyczulona na to w jaki sposób ktoś do nich się zwraca i jakich słów używa. Ta forma może być odebrana jako wręcz obraźliwa, oznaczająca brak szacunku. Dlatego nie używaj jej.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Więcej materiałów w tej kategorii

Polityka prywatności i plików cookies