Proponuj rozwiązania

31 December, 2020
Udostępnij


Bądź proaktywny, nie czekaj aż ktoś zaproponuje swoje rozwiązanie. Jeżeli ktoś pyta Cię Twoją opinię lub szuka u ciebie rozwiązania problemu wyjdź z inicjatywą. Na zadane pytania udzielaj odpowiedzi, nie uciekaj od nich zadając kolejne pytania typu „a co ty sądzisz?”. Daj się poznać jako ten/ta który jest kreatywny, odważny i otwarty. Bądź tym, który proponuje rozwiązania i daje szanse na ich wdrożenie.

W różnych relacjach pracowniczych (szef-podwładny, ale i na tym samym poziomie struktury) wykształcił się niepokojący mechanizm unikania udzielania odpowiedzi na zadane pytania. Dochodzi często do sytuacji, w której w rozmowie zamiast dyskutować nad rozwiązaniem, toczyć dialog, który przybliża nas do rozwiązania „odbijamy piłeczkę” kolejnych pytań – uników. Boimy się odpowiedzialności za własne słowa, ośmieszenia lub krytyki, jeżeli odpowiedź okaże się nie trafiona.

Tymczasem osoby, które potrafią jasno wyrażać swoje opinie i proponować własne rozwiązanie uchodzą w oczach swoich rozmówców jako bardziej interesujące, kreatywne i … użyteczne. Jeżeli chcesz iść do przodu – rozwijać się, awansować, lepiej zarabiać, robić bardziej interesujące Ciebie rzeczy musisz wyjść z inicjatywą, proponować rozwiązania.

Rozmowa – komunikacja dwóch (lub więcej) osób to celowa wymiana pytań i odpowiedzi. Mam ona prowadzić do wypracowania najlepszego w tym miejscu rozwiązania. Bazuje ona na wiedzy, doświadczeniu i kreatywności osób, które w tej konwersacji uczestniczą. Jeżeli każdy z nich okopie się na bezpiecznych pozycjach odpowiadając tak by nie popełnić błędu – rozmowa będzie stać w miejscu, a problem nie znajdzie swojego rozwiązania. Jeżeli to będzie rozmowa z przełożonym może on stwierdzić, że nie pomogłeś mu w tej sprawie i w przyszłości nie zwróci się do ciebie po pomoc.

Proponuj rozwiązania:

  • Bądź otwarty – celem rozmowy zawsze jest rozwiązanie
  • Udzielaj konstruktywnych odpowiedzi na zadane pytania – unikaj odpowiadania pytaniem na pytanie
  • Bądź odpowiedzialny – zaangażuj się – Jeżeli ktoś pyta Cię o opinię, pomoc, komentarz – podaj mu ją. Nie odbijaj piłeczki pytaniem „a ty co o tym sądzisz” – to głupie
  • Nie bój się błędów – największym błędem jest próba ich unikania – nigdy nie będziesz wiedział jak to jest, nigdy nie znajdziesz rozwiązania na daną sytuację.
  • Proponuj rozwiązania i bądź pomocny – pokaż, że jesteś osobą kreatywną, godną zaufania, na której można polegać.

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Więcej materiałów w tej kategorii

Polityka prywatności i plików cookies